10 måter å måle suksess i sosiale medier

Hold øye med resultater på sosiale medier, sier Chris Lake.

Jeg har funnet en interessant artikkel utgitt av Chris Lake fra selskapet Econsultancy. Jeg synes den var så interessant at jeg måtte få med meg hovedbudskapet, og samtidig få flettet inn mine refleksjoner. Det resulterte i denne huskelisten om måling av resultater på markedsføring via sosiale medier.

Trafikk
En av de mest selvfølgelige ting å måle, men husk å ta hensyn til kvalitet, ikke bare kvantitet (antall følgere, antall likes, antall linker til ditt nettsted, etc.).

Interaktivitet
En engasjert kunde er en verdifull kunde. Med interaktivitet menes det å legge igjen kommentarer, delta i supportfora, legge igjen anmeldelser (customer reviews), gi karakterer (ratings)…. OBS: Det kan skje på ditt nettsted, men også på andre, derfor må du holde øynene oppe. Gjennom en ordentlig behandling av/dialog med dine kunder på sosiale medier kan du gjøre om en negativ til en positiv opplevelse. Det forutsettes at du og ditt firma velger en åpenhetslinje.

Salg
Store aktører som Dell har funnet ut at Google-treff og betalte oppføringer har ført til salg for 1 million dollar i løpet av 18 måneder. Salg kan måles lett når du selger produkter/tjenester online. Men hva ellers?

Leads
Klarer du ikke å selge online på grunn av at tjenestene/produktene dine ikke egner seg til nettsalg, kan du måle for eksempel antall brosjyrer eller kundehenvendelser som har kommet via sosiale medier. Det gjelder å velge en metode for å måle leads.

Search Marketing (Søkemotoroptimalisering)
Sosiale medier har en større effekt enn du kan forestille deg. En godt plassert video, en historie eller et bilde på et nettsted som Digg kan generere mye trafikk og føre til en link til ditt nettsted. Det kan samtidig vekke interesse utover mediet. Bloggere og større medier følger Digg for å avdekke historier (Sky News har for eksempel nå en Twitter korrespondent). En link og 20 000 søk fra Digg kan føre til 40 000 søk og 100 linker fra andre nettsteder. Størrer antall linker inn til ditt nettsted betyr igjen bedre synlighet på Google. Det samme gjelder Facebook, Twitter, You Tube, +++.
OBS: Jeg har personlig ennå ikke testet Digg og sett hva den kan generere i norske forhold. Vet du noe om det, ville jeg sette pris på dine kommentarer.

Merkvareverdi
Munn til munn-markedsføring og viralmarkedsføring kan påvirke verdien av din merkevare i både posiitiv og negativ retning. Med det menes «brand favourability», «brand awareness», «brand recall», kjøpstilbøyelighet, etc. Det er som når man måler effekten av TV-reklame. Positive merkevareassosiasjoner takket være kampanjer i sosiale medier kan føre til økt trafikk via betalte oppføringer/annonser og bedre respons på andre typer reklame. For eksempel: Man vet at TV-reklame/omtale skaper mer aktivitet på søkemotorer, hvilket resulterer i bedre resultater fra betalte oppføringer. Sosiale medier har samme effekt.

PR
Naturen av PR har endret seg de siste årene. Som PR-person må du ta hensyn til det som skjer i bloggosfæren og i sosiale medier: Der kan hvem som helst rope ut sitt budskap til sine venner, og ekkoet vil høres vel utover den kretsen. Derfor er det en god grunn til å ta hensyn til sosiale medier når du både planlegger, kommuniserer og måler resultater av PR.

Kundeengasjement
Kan måles både på ditt eget nettsted og på sosiale medier. Engasjement er vesentlig for å øke tilfredshet og lojalitet, og til slutt inntekter. Ved å lytte til kunder og la dem vite at du lytter, kan du utvikle forretning, produtkter og servicenivå. Alternativet ville være å ignorere kundene, hvilket sender forferdelige signaler.

Customer retention
En engasjert kunde er en kunde som er lettere å beholde. Det å klare å beholde kunder, er utslagsgivende for din aktivitets fremtid. Derfor er det lurt å overvåke hvor mange kunder du klarer å beholde når du starter med sosiale medier og merke deg utviklingen. Over tid bør antallet beholdte kunder øke. Et eksempel: Zappo (aktiv på MySpace, Facebook og YouTube) endte med en milliard dollars omsetning i 2011, hvor 75 % av ordrene kommer fra kunder som kjøper igjen.

Profitt
Hvis du kan unngå å tape kunder ved å engasjere dem, vil resultatet bli at du genererer mer salg fra din eksisterende kundebase. Og dine kunder vil på sin side anbefale deg til sitt nettverk.  Slik unngår du å bruke mye penger på å vinne nye kunder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s