Tags (stikkord), kategorier og søkemotoroptimalisering i blogging

Det kan være veldig lurt å bruke tags, men med måte...

Hva er tags og hvorfor bør du bruke dem når du blogger? Hva er forksjellen mellom tags og kategorier? Hjelper tags med søkemotoroptimalisering av dine innlegg/artikler?

Bra med tags i en blogg
Det engelske ordet tags (på norsk: stikkord) blir brukt for å definere søkeord som folk kan bruke for å finne frem til innleggene i din blogg. Det er ikke nødvendigvis en selvfølge å bruke tags/søkeord som virkelig er relevante for innholdet i dine innlegg. Det er nemlig mange som «jukser» og bruker enda mer populære tags/stikkord enn de som ville være relevante for å tiltrekke oppmerksomheten til flere lesere. Det er en uting. Les nedenfor for å forstå hvorfor.

Ikke obligatorisk, men en fordel
Bruk av tags er ikke obligatorisk i blogging, men de tillater å samle relaterte blogginnlegg i samme gruppe per tema/tag og gir lesere stikkord om hva innleggene handler om. Samlet ved siden av blogginnlegget og/eller i en tagsky i en sidespalte, gjør de det lettere for lesere å finne innholdet i din blogg. Deres funksjon ligner på kategoriers funksjon, men taggenes funksjon er mer spesifikk enn kategorienes. Du kan gi samme innlegg mange flere tags enn kategorier, men i moderate mengder.

Bruk kun relevante tags!
Ved å bruke tags sørger du for at dine innlegg blir oppført i globale taglister. Det er ikke anbefalt å gjøre bruk av tags som ikke er knyttet til innholdet i dine innlegg, bare for at de skal tas med på slike lister. Det ville bare irritere leserne og faktisk ødelegge omdømmet ditt som blogger. Derfor begrenser WordPress antall tags (eller kategorier) du kan bruke i ett innlegg til maks 5 til 10. Jo flere tags du bruker, jo mindre blir sjansen for å bli oppført på de globale taglistene, forklarer de.

Hva er forskjellen mellom kategorier og tags?
Kategorier tillater en bredere gruppering av dine blogginnlegg per tema. Men hvis du vil beskrive innholdet i ditt innlegg på en mer detaljert og spesifikk måte, anbefaler WordPress å bruke tags istedenfor å bruke flere kategorier. Det siste vil nemlig medføre en veldig lang kategoriliste. Den lange listen vil vises i bloggens sidespalter i widgets-modulen (forutsatt at du har valgt å vise kategoriene i sidespaltene, noe som er naturlig å gjøre).

Tags og søkemotoroptimalisering
Bruk av tags øker sjansen for å bli truffet av andre WordPress.com-brukere. Ved å ta en titt på kildekoden når du skriver en wordpress-blogg, vil du i tillegg finne ut at tags gjentas flere steder i body-delen av koden. De samles under html-taggen «header». Bruker du de samme stikkordene også som kategorier (i et mer begrenset antall) gjentas disse stikkordene enda oftere i kildekoden. Jeg går ut fra at en så markant gjentagelse av stikkordene i kildekoden vil gjøre det lettere for søkemotorer å finne dine innlegg som handler om disse temaene. Det som er bemerkelsesverdig er altså at tags ikke blir plassert i meta-seksjonen av bloggens html-kode som «keywords», slik jeg trodde. Søkemotorene har de siste årene sluttet å fokusere på «keywords» og tar mer hensyn til metatagsene «title» og «description». I tillegg ser søkemotor-robotene på de ulike elementene i «body»-delen av html-koden (h1…, linker, alternativ tekst, vanlig tekst, etc.). Dermed er ikke det overraskende at WordPress har funnet frem til denne løsningen. Av erfaring er søkemotoroptimaliseringen til WordPress-blogger ypperlig. Innlegg på min blogg om langturseiling ble ofte oppført blant de første treffene i Google innen sin kategori/stikkord bare noen få minutter etter at de ble publisert. (Jeg snakker i preteritum fordi bloggen var mest aktiv mens jeg var på langtur i perioden juni 2010-august 2011).

Valg av tags
På WordPress sine globale taglister finner du de mest brukte søkeordene i verden. Det kan være nyttig å ta en titt der når du velger dine tags. Der kan du nemlig observere hva folk er mest opptatt av og søker mest på. Dessverre finner du ikke norske søkeord blant de mest brukte stikkordene i verden – det er jo selvforklarende og ikke overraskende! Men det er trolig omtrent samme emner som interesserer folk også i Norge. Bruker du norske tags i en norskskrevet blogg, blir du vel funnet av leserne som søker med norske søkeord.

Vet du mer om dette emnet, tar jeg gjerne imot kommentarer 🙂

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s