Topp 10 tips for å bygge opp din merkevare på nettet

Starter du en ny bedrift og ønsker å bygge opp din merkvare på nettet? Her har jeg samlet 10 nyttige tips.


Del gjerne dine tips med oss ved å legge igjen en kommentar!

  1. Skaff deg riktig domenenavn: et som er kort og greit, lett å huske. Det skal si noe om verdien av det du leverer (eks: energispesialisten.no, seilelangtur.net). Tenk på aktivitets- og geografisk nedslagsfelt. Vil det bli utvidelser på det i fremtiden? Vil navnet du har valgt komme i konflikt med det?
  2. Start en blogg: WordPress eller Blogger er gode eksempler på tjenester du kan bruke. De er gratis, tilbyr webhotell og er søkemotoroptimalisert. Opprett en DNS peker til bloggadressen.
  3. Åpne kontoer på LinkedIn, Facebook, Twitter og Google+. Bruk firmanavn og last opp gode profilbilder og logo. Legg til kort og relevant informasjon om ditt selskap med link til ditt nettsted.
  4. Vær effektiv: Åpne en profil på Dlvr.it eller posterous.com for at blogginnleggene automatisk skal kunne publiseres samtidig både på bloggen, Facebook og Twitter. Men vær forsiktig. Ofte passer ikke samme budskap i alle kanaler du har opprettet en profil i. Vurder med vett!
  5. Tenk på din målgruppe, ditt mål og hvilket budskap du vil levere – og bygg opp din “audience”. Dette er den viktigste delen av jobben.
    Husk: du kan ha ulikt publikum/budskap i ulike kanaler, men alt du gjør, skal forankres i din forretningsstrategi.
    Knytt nye “venner” og skriv konsist, men interessant innhold. Tid er en dyrebar ressurs både for deg og dine lesere. På Twitter bruk WeFollow.com + søk etter nøkkelord for å finne interessante kontakter.
  6. Opprett en dialog: Følg med på hva dine følgere skriver og når du føler du har noe å si, svar eller gjør en RT (retweet).
  7. Vær konsekvent og legg ut kun innhold av verdi for temaet din konto handler om.
    Gjør deg selv nyttig for dine følgere.
  8. Skap «leads»: Ved for eksempel å tilby et hefte eller en annen nyttig give away til dine lesere, kan du kreve en registrering (et skjema hvor de kan legge igjen egne kontaktopplysninger). Ta vare på dem og følg opp. Helst bør slike leads integreres automatisk i et CRM-system.
  9. Sørg for kontinuitet i din aktivitet og repeter ditt budskap hvis ikke det har tidsbegrenset verdi. Du kan gjenta dine innlegg senere når du har flere følgere.
  10. Oppfør deg ordentlig på sosiale medier – og vær strategisk. Lytt før du begynner å snakke selv, analyser, lag en plan og start å «engasjere» med dine innlegg etter at du har fått en oversikt over det som sies på mediene. Vær raus og del din verdifullt innhold. Det betaler seg tilbake.

Ønsker du rådgivning om temaet, kan du ta kontakt med meg ved å fylle ut skjemaet nedenfor:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s