Synergieffekter på sosiale medier – Mine erfaringer som frilansjournalist

barbuda_soloppgang
Mens redaksjoner som regel har et stort kontaktnettverk og automatisk mottar pressemeldinger, har frittstående journalister ofte behov for å skaffe seg kontakter og gode informasjonskilder. Aktiv og strategisk bruk av sosiale medier kan være en ypperlig løsning på utfordringen og samtidig kan de føre til en utvidet leserskare.
Her forteller jeg om mine erfaringer med sosiale medier som seilerjournalist.
(Bilde: soloppgang på Barbuda).

Research
Da jeg begynte å skrive om tur og langtur for Seilmagasinet i 2008, hadde jeg et mikro kontaktnettverk av kilder. Jeg hadde for øvrig planlagt å dra på langtur med familien (mann og en sønn på 13) i 2010-11 og trengte å bli kjent med andre langturseilere for å utveksle erfaringer og kjøpe brukt utstyr. Gjennom relevante Google-søk og opprettelsen av en profil på Facebook i begynnelsen av 2009 fant jeg seilerne som skulle på tur samtidig som oss. Mange flere kom inn på Facebook senere for å få kontakt med oss. Ett av målene mine da var bl.a. å identifisere andre båter med barn om bord. Takket være kontakten på sosiale medier ble det totalt 19 ungdommer fra Norge på langtur det året. Min sønn fikk masse selskap!

17maiBilde: Noen av barna som var med på langturen. Bildet ble tatt på 17. mai i Horta, Asorene.

Et samfunn med tradisjoner
Langturseilere er et nomadesamfunn spredt over hele verden, et slags stafettlag som har vært aktivt i mange generasjoner. Noen reiser, noen kommer hjem – og ”hjulet” fortsetter å rulle, i tråd med Norges kjente tradisjoner innen ekspedisjoner på hav og land.
Mens jeg skrev, identifiserte jeg et gjentakende mønster: Langturseilere tørster etter informasjon og ønsker å kjøpe langturutstyr mens de planlegger turen. Samtidig er seilerne som alt har vært på langtur, i besittelse av utstyr de ønsker å selge. De har også masse kompetanse de gjerne vil dele med likesinnede.

Langturseilere på Facebook
Som seilerskribent var det naturlig å prøve å samle mine lesere, langturseilerne, på ett sted som er tilgjengelig og åpent for alle og hvor alle pleier å være i hverdagen: Facebook, så klart! FB var mye mer brukervennlig enn andre, mindre plattformer hvor seilere møtte hverandre. Slik ble FB-gruppa ”Langturseilere – Long distance sailors” til. Med ambisjoner om å samle ikke bare seilerne fra årskullet 2010-11, men alle gamle og nye seilere.

fryd_crinan
Bilde: Båten Fryd fra Alta var en av de første vi kom i kontakt med gjennom Google-søk, Facebook og Skype. Vi ble kjent først på sosiale medier, så møttes vi på tur.

Blogg om seiling
Behovet for å forevige minner i en dagbok blir spesielt sterkt ifm. en lang seiltur. WordPress har ypperlig søkemotoroptimalisering og er et komplett webpubliseringssystem. Dermed ble båt- og familiebloggen vår skapt på den plattformen – omtrent samtidig som min profil på Facebook. Like etterpå stiftet jeg langturseilergruppa, som skapte ekko for både blogginnlegg og artikler.
Bloggen og gruppa ble opprettet cirka ett år før vi reiste, med et domene som både inneholdt viktige søkeord og ikke etterlot noen tvil om innholdet: www.seilelangtur.net.

Konkrete mål før turen
Før turen så jeg for meg at bloggen kunne ha følgende klare mål (alle ble nådd!):

  • bevisstgjøre oss selv og andre seilere for utstyrs- og dokumentbehov
  • utveksle erfaringer for å ta riktige valg
  • skape et nettverk med andre seilere som vi forhåpentligvis ville møte på turen
  • forevige den spennende forberedelsesperioden, kose meg og formidle mine sterke følelser til leserne.

Konkrete mål under turen

  • oppdatere venner og familie om våre opplevelser
  • formidle og motta nyttig informasjon om havner og farvann hos andre seilere. NB: langturgruppa på FB hadde ennå ikke tatt helt av, vi var alle nykomlinger der da.
  • engasjere og underholde meg selv og leserne ved å skrive spennende innlegg
  • hvor ønskelig, henvise til fordypninger: mine artikler på web i Seilmagasinet (SEO for magasinet).

greenseaturtle
Bilde: Green Sea Turtle, i nasjonalparken Tobago Cays, foto: Bengt-Arild Nilsen.

Skrivestil
Bloggen skulle bli et sted for å vokse – både som seiler og som kommunikasjonsperson. Den tvang meg til å sette meg inn i ulike temaer, men samtidig tillot den å gjennomsyre stoffet med følelser. I tillegg kunne jeg stille spørsmål til mitt publikum mye mer enn jeg kunne tillate meg som journalist.
En ydmyk og vennlig holdning fremmer gode samtaler og åpenhet og reduserer fallhøyden for den som skriver. Etter hvert ble det klart at det er lettere å få tilbakemeldinger og engasjement på FB enn på bloggen, kanskje fordi FB oppleves som mer privat enn en blogg.

Resultater og nye mål
Jeg nådde alle mine ovennevnte mål og bloggen inspirerte meg etter hvert til å sette nye mål:

  1. Den ble et perfekt sted for å samle stoff til artikler for Seilmagasinet.
  2. Et middel for å sondere hvilke temaer var mest interessante for leserne. Jeg ble hekta på statistikkanalyse: det var en øyeåpner.
  3. Jeg fikk et fast og engasjert publikum.

Synergieffekt med Facebook
Det er helt klart bedre statistikktall på innlegg når du oppretter en link på FB, så FB ble flittig brukt til såkalt ”inbound marketing” for både bloggen og magasinet. Innleggene er spesielt relevante når linken legges ut på et miljø som deler interesser med deg, i dette tilfelle langturseilergruppa. Her er det nå, etter ca. 5 år, nesten 3000 seilere, og vi er blitt verdens største langturseilergruppe som inkluderer også danske og svenske seilere. Med andre ord et skikkelig nettverk å hente inspirasjon fra og ha en aktiv dialog med.

barbuda_cocoa_point_st.jpg
Bilde: Martin jubler på turens beste strand, Cocoa Bay på Barbuda.

Oppsummering: Hvordan utnytte sosiale medier som frilansjournalist?

  • Identifiser dine behov og ha klare mål.
  • Bruk for eksempel sosiale medier for å bli bedre kjent med din målgruppe.
  • Sats på å tilføre verdi både til deg selv og til dine lesere.
  • Kvalitet på publikum er viktigere enn kvantitet.
  • Spill på flere strenger enn bare ett medium, lenk mediene til hverandre og å få dem til å jobbe sammen for deg.
  • Start en blogg hvis du har et brennende engasjement for det du skriver om, og sett pris på/bli kjent med medienes teknologi, egenskaper og dynamikk.
  • Les andres blogger og lenk til dem. Det skaper mer trafikk og engasjement.
  • Bruk søkemotoroptimalisering i valg av profiler, domener, overskrifter og innhold (men innholdskvalitet må alltid prioriteres). Det fører til god organisk synlighet på Google.
  • Husk redaktøransvar: la deg ikke påvirke av leverandørers reklamebehov på bloggen – prioriter din integritet. Det samme gjelder samfunnet du har stiftet på FB.
  • Analyser besøksstatistikken konstant og trekk derfra dine konklusjoner i valg av temaer for dine artikler.

atlanteren1
Bilde: Den fantastiske himmelen på Atlanterhavet under overfarten til Karibien i 2010.

Reklamer

3 kommentarer om “Synergieffekter på sosiale medier – Mine erfaringer som frilansjournalist

  1. linningerangell sier:

    Dette innlegget likte jeg veldig godt! Har lyst til å bli spaltist, og hadde tenkt å forsette med bloggen også etter #ele3707-faget vi tar sammen.. Men blogginnlegget ditt ga meg masse inspirasjon! Tror jammen du bør inngå i mitt nettverk på digitale kanaler 😉

    Ps. Ser du er flink med WordPress! Jeg sliter litt med å få bloggen funksjonell. Tenker da spesielt på sidemenyene dine. Har du noen tips?
    Jeg har brukt blogger.com før, men det er noen år siden nå.

    • Stefania Righetti Nilsen sier:

      Hei Linn! Så utrolig hyggelig tilbakemelding! Med glede følger jeg tilbake og deltar i nettverket. Følelsen er at man blir aldri ferdig med å lære, spesielt i denne bransjen, når nyhetene popper opp hele tiden. Jeg elsker WordPress og anbefaler deg å bare bruke og leke med den så mye du kan. Det er slik jeg lærte.
      Ellers synes jeg det har vært nyttig å lese om søkemotoroptimalisering. Jeg er webdesigner og kan litt html og css, og kjenner at disse kunnskapene har gitt meg litt teknisk bakgrunn til å forstå dynamikken bak digital markedsføring.
      Jeg er veldig fornøyd med dette kurset. Er du?
      SoMe-hilsen Stefania 😃

      • linningerangell sier:

        Syns kurset har vært fantastisk! Har lært mye. Det var uvandt å være nettstudent, men det var egentlig bedre enn forventet. Jeg er en bedre og mer strukturert student på nett. Foreleserne og Cecilie har også vært avgjørende. Liker at vi kan tenke utenom boksen, særlig på eksamen. Har aldri fått grepet på den akadamiske sjanger. Liker at Cecilie gir oss frihet 🙂

        SoMe-klem tilbake

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s