Gud hjelpe meg, jeg har utfylt et skjema! Påskerefleksjoner om content marketing

content marketing

Er du en content marketer eller en journalist? Les dette og analyser deg selv… Og god påske, ja!

Nyhet eller råd?

Jeg innrømmer det. Content marketing tiltrekker meg. Jeg er en av de som elsker å skrive og formidle noe av verdi, uten at det nødvendigvis er en nyhet… Jeg elsker å gi råd, å gi noe av meg selv. Kanskje er jeg til og med litt masete med mine råd. Men de må bare komme ut. Det ligger i min natur å hjelpe andre. Det å gi, gir meg mye.

Hjelpe andre… Eller?

Kan det være slik at content marketing ble til? Av behovet for å hjelpe andre? Eller var det en subtil, utspekulert plan bak?
Det er klart: Kompetansedeling er definitvt en fin måte å vise verden at du kan noe, og at du føler sterkt engasjement for temaer som kan være interessante for likesinnede og eventuelle kunder. Jeg begynte å følge amerikanske eksperter innen «inbound marketing», søkemotoroptimalisering og sosiale medier i 2009. Da lærte jeg verdien av kompetansedeling. Jeg følger dem den dag i dag. Amerikanerne delte og fortsatt deler masse interessant! Mens våre eksperter innen digital markedsføring i Norge bare skrev at de skulle holde seminarer i ingenmannsland… Som om det skulle være interessant å lese på Twitter at de satt på toget til Sandefjord! Det irriterte meg grenseløst. Ingen nordmenn ga bort en smule av sin kompetanse da. Helt til de åpnet øynene: Det var lurt å gi bort noe gratis! For du beviser faktisk at det bare er toppen av isfjellet!

Nå har alle kastet seg på konsePtet: content marketing!

Halleluja! Det er en stor bølge å surfe på. Det kryr av sammeligninger mellom content marketers og journalister. Og det kryr også av elektroniske skjemaer som du må fylle ut for å få mer verdifullt innhold: en rapport, en fyldigere presentasjon, en video… Please, gi meg mer nyttig innhold!
– Ja, er svaret. Men først må du legge igjen dine kontaktopplysninger, så skal vi pepre deg med enda flere tips. Vi skal oversvømme deg med «how to»-artikler. Vi skal overbevise deg om at vi er «guruer». Narsissistisk nok. Men vær så snill å legge igjen ditt navn, mobilnummer og e-postadresse først… Så skal vi til og med ringe deg!

Da begynner maset!

På den andre siden av content marketing-veggen, ladingssidene, ligger en desperat innholdssluker som blir truet av cookies og får postkassa si full av visdomsord hun ikke rekker å lese. Det er den bitre content marketing-hverdagen på den andre siden av fronten.

Tør du, content marketer, å innrømme at du legger ut noe bare fordi det er gøy å formidle dine tanker? Fordi du er en født forfatter og har kommunikasjonstrang? Tør du å glemme kontaktskjemaer? Å være et menneske og ikke en maskin i markedsføringen av din virksomhet? Tør du å tenke at det du skriver, kan være til hjelp for samfunnet og ikke bare en unnskyldning for å skape leads? Da er du kanskje en smule journalist!? 😉

Etter denne utblåsningen, kommer jeg til en konklusjon:

Gi for å bli glad og vinn kampen om oppmerksomheten!

Kanskje ville det gagne mange bedrifter å tenke litt mindre på konverteringer og lead management når de legger ut innhold? Å tenke mer journalistisk? Kanskje det ville være en fordel for dem å bare gi bort noe, genuint og generøst, uten å kreve noe tilbake? Uten å mase for å få din telefon og mailadresse og slenge enda en kake (cookie!) midt i trynet på deg? 😀
De ville da skille seg helt ut. Det kunne være en lur markedsføringstaktikk!

Be human!

Tja, jeg måtte bare få sagt det. Død over logoer, leve menneskeansikter som profilbilder. La oss være mennesker på sosiale medier. La oss unne oss å være litt uselviske og kose oss med det – uten å tenke leads.

Jeg lover: ingen elektronisk skjema eller call to action under dette innlegget! Bare en altruistisk påskehilsen!

Stefania

Legg igjen en kommentar

