Skrive tekster? Lag en plan først!

skrive_tekster

Før du begynner å skrive en tekst – det være seg en artikkel, et blogginnlegg, en reklametekst, en tekst til en webside eller en e-post – lag en liten plan og still deg følgende spørsmål…

 

Hvem skriver du til?

Kjenn godt din målgruppe! Bli kjent med, og beskriv i detalj, hvem de typiske kundene dine er. Vit hvordan og hvor de lever, kjenn deres verdier, deres utfordringer og behov, deres adferd og preferanser, helst også deres drømmer.

Hva ønsker du å oppnå med teksten?

Hva er ditt mål? Ønsker du bare å informere om et tema eller et produkt? Eller vil du være så målrettet at du også vil generere en aktiv handling? Er det salg du satser på? Eller ønsker du å få hjelp og vil innhente informasjon?

Hvilken verdi tilfører du kunden ved å skrive?

Når du kjenner dine kunders utfordringer og behov, kan du lett forstå hvordan ditt produkt kan støtte deres virksomhet. Enda bedre: Kjenn dem så godt at du kan noe om deres drømmer også. Da kan du virkelig skape engasjement.

Hva er handlingen du ønsker å fremprovosere med teksten?

Ønsker du bare å underholde? Eller vil du at kunden skal engasjere seg og kontakte deg for å kjøpe? Kanskje er du interessert i å starte en dialog som skal få deg til å bli bedre kjent med din samtalepartner?

Hvilken kanal skal du bruke?

Er et blogginnlegg tingen? Eller bør du formidle budskapet ved hjelp av en video? Og hvor lang bør videoen være? Kanskje regelmessige nyhetsbrev ville være det mest effektive tiltaket. Uansett hva du velger, sørg for å forankre alt i en plan som understøtter din forretningsstrategi og tar hensyn til kanalens egenart.

Hvor raskt skal budskapet ditt formidles?

I en verden som flommer over av ord og visuelle stimuli, har du stort sett 2-3 sekunder for å skape interesse. Budskapet ditt må dessuten treffe i det riktige øyeblikket. Tenk på situasjonen du tror din mottaker befinner seg i når din tekst blir sett.

Er det egentlig en tekst du trenger?

Et bilde, grafikk eller en kort video formidler ditt budskap trolig enda raskere enn tekst. Det visuelle taler for øvrig til det underbevisste på en veldig direkte måte. Vurder å bruke andre midler enn tekst, avhengig av situasjon og type innhold.

Velg søkeord!

Hvis teksten din havner på webben, og du ønsker at den lett skal bli funnet av søkemotorene, start gjerne med å tenke gjennom hvilke søkeord du tror vil bli brukt for å finne din tekst på søkemotorer. Skriv deretter en god tekst hvor søkeordene gjentas i både teksten og i websidens «metatags», uten at det går på bekostning av tekstens kvalitet.

Kontakt oss gjerne ved å benytte skjemaet nedenfor for å få hjelp til å:

  • lage en enkel og slagkraftig plan slik at din kommunikasjon understøtter din forretningsstrategi og helst genererer salgsmuligheter
  • utforme tekster som engasjerer og selger
  • søkemotoroptimalisere din nettside eller din blogg.

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s