Spennende nye trender innen sosiale medier i 2016

En interessant artikkel publisert på nettsidene til World Economic Forum (WEF) omtaler 2015 som et spennende år på sosiale medier. Det ble blant annet preget av økende live streaming, en kraftig økning av videodeling på Facebook (8 milliarder avspillinger daglig) og en suksess for Snapchat, som nådde 200 millioner aktive brukere.
2016 vil bli et enda mer spennende år. I dette innlegget har jeg oppsummert de fem trendene som ifølge WEF vil prege sosiale medier i år.

1. Inntoget av «virual relayty» (VR)

Med Facebook-oppkjøpet av selskapet Oculus vil 360 video bli mer og mer vannlig på Facebook Nye vinklinger vil gjøre videoer mye mer spennende og engasjerende.
Oculus VR har alt lansert en ny “sosial” app kalt Oculus Social Alpha, som kan brukes med Samsung Gear VR-headset og byr på en virtuell virkelihetsopplevelse.

 

2. Sosial shopping eksploderer på sosiale medier

I 2016 vil sosiale medier ikke bare føre trafikk til onlinebutikker, men bli ekte nettbutikker selv. Twitter, Facebook, Instagram og Pinterest har lansert eller oppgradert in-line kjøpsknapper. I 2016 vil brukere få flere og flere muligheter for å kjøpe klær, håndverksprodukter, gadgets, etc. uten å forlate de sosiale medieplattformene. Denne sosiale e-handeltendensen startet i Kina og Korea. Bølgen holder på å slå over Nord-Amerika. Kjøp på sosiale medier vil være enklere og eksplodere på mobile flater. Se et eksempel: Pinterest’s kjøpbare pins.

3. Facebook Live – livestreaming for alle

I 2015 ble det lansert mange livestreaming-apper som tillater deling av livevideo. Sent på sommeren nådde Twitter-eide Periscope angivelig 10 millioner aktive brukere og ble av Apple anerkjent som årets beste iOS-app.

I 2016 vil Facebook utrullere sin egen mobile streamingfunksjon, Facebook Live, som nå testes av noen få iOS-brukere i USA. Med Facebook Live kan vi dele livevideo ved å bruke Facebook uten å forlate plattformen og uten behov for å installere andre apper. Inntoget av Facebook Live vil trolig endre måten vi samhandler på Facebook.

4. Opplæring innen sosiale medier i bedrifter

Nye sosiale medieplattformer for intern kommunikasjon som Facebook at Work og Slack har medført at sosiale medier nå blir oppfattet som et nyttig samhandlings- og samarbeidsverktøy – og ikke lenger som en trussel for medarbeidernes effektivitet.

Sosiale medier brukes nå mer og mer i forbindelse med kundepleie, ikke bare til markedsføring og annonsering. Problemet er at kundesenter-ansatte ikke alltid er i stand til å takle utfordringen.  En undersøkelse gjennomført av Harvard Business Review i 2100 bedrifter har avslørt at kun 12 % av selskapenes sosiale medie-brukerne føler seg komfortable og kan bruke sosiale medier effektivt. Typiske tabber er misbruk av hashtags (se #WhyIStayed) samt innlegg som slår ut helt feil og skaper utfordringer man ikke forventet. Ineffektivitet på jobben er også et problem og er årsaken til enorme tap, ifølge McKinsey.

2016 er året når opplæring innen sosiale medier endelig vil få sitt inntog i bedrifter. Målet vil være å øke kompetansen som kreves for å være gode merkevareambassadører på sosiale kanaler. På nettet finner du flere nettkurs og videomoduler som er skapt for bruk i arbeidsmiljøer, blant annet det kostnadsfrie kurset til Hootsuite.

5. Kundestøtte på sosiale medier vil bli mye bedre

En ny studie som omfatter 500 store detaljister, viser at bare 20 % av bedriftene besvarer spørsmål fra kunder på Twitter;  54 % besvarer spørsmål på Facebook. Den gjennomsnittlige responstiden varierer mellom 27 og 31 timer! Ikke all kundestøtten egner seg for øvrig til å bli håndtert i et åpent forum.

Heldigvis holder ting på å endre seg, mener WEF. I den siste delen av 2015, oppgraderte både Twitter og Facebook sin kundeservice-funksjonalitet.

Twitter har droppet kravet om å måtte følge hverandre (mutual follow) for å kunne kommunisere via direkte meldinger. Det medfører at bedrifter og kunder nå kan kontakte hverandre direkte og privat – uten videre. Direkte Twitter-meldinger kan nå dessuten inneholde mer enn 140 tegn, så de er blitt en utmerket kanal for å løse problematiske saker.

Facebook har lansert en betaversjon av Messenger Business, som tilbyr en ny chat-basert funksjon for å føre personlige sanntidssamtaler med kunder. Messenger har mer enn 800 millioner brukere,  dermed er det ikke vanskelig å forestille seg at Facebook Messenger vil bli en allestedsnærværende, mobilvennlig kanal for kundeservice i årene fremover.

Den kanskje aller største endringen er at sosiale medier holder på å bli “alt mulig-plattformer”. Twitter brukes ikke bare for å publisere meldinger på 140-tegn; det vil brukes også for én-til-én meldinger, videodeling, kundeservice og mye annet.

Facebook er ikke lenger bare et medium for å kommunisere med venner, men er i ferd med å bli et produktivitetsverktøy og et online shoppingssenter.
Lignende endringer er i ferd med å skje blant annet på LinkedIn, Instagram, Pinterest og Snapchat.

Rart for øvrig at WEF i artikkelen ikke nevner Facebooks Instant Articles. Det holder på å bli en foretrukket publiseringsplattform: en konkurrent til mediehusenes plattformer.

Les hele artikkelen på WEFs nettsider her

 

Se et eksempel på «virtual realyty» i denne kule VR-videoen fra filmen Star Wars: The Force Awakens.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s