La ditt nettsted leve lenge – 8 konkrete råd til bedriftsledere

Etter å ha ledet flere webprosjekter gjennom snart 20 år, har jeg lyst til å dele noen erfaringer og refleksjoner med deg som er bedriftsleder og har det overordnede ansvaret for nettstedet til din bedrift. Det vil hjelpe deg med å få ditt nettsted til å leve lenge og i beste velgående, til tross for organisasjonsendringer.

Målet ditt må være at nettstedet ditt – gjennom hele sin levetid – ikke skal miste verdi for kunden.

Nesttedet skal være like ryddig og intuitivt oppbygget som i starten, slik at kundene dine fortsetter å sette pris på det og kjøpe gjennom det.

Merk deg dette først: Etter at nettstedet blir «født», blir du sannsynligvis så tilfreds med å ha oppnådd målet, at du glemmer at nesttstedet er som en baby: det øker eller mister verdi avhengig av fokus og ressurser som du setter inn for at det skal vokse videre å bli til en «velskapt unge».

I digitalmarkedsføringens tid, er ditt nettsted din beste selger!

Nettsidene dine er både en markedsføringskanal og en del av løsningene du leverer til dine kunder. Ulike produktkonfiguratorer, apper, programvarenedlastinger, symbolbiblioteker, velgerguider, etc. er en del av dine produkter. Godt innhold vil gjøre det slik at dine kunder vil sette pris på nyheter fra deg og vil abonnere på dem. Derfor blir det ekstra viktig å ta hensyn til følgende:

Kundefokus preget starten – La det prege hele livet til ditt nettsted

Nettstedet ditt blir skapt med en bestemt struktur på grunnlag av en logikk som baserer seg på brukerundersøkelser, -intervjuer og -tester. Du har overlatt ansvaret for opprettelsen til en utvikler. Ofte, men ikke nødvendigvis, er utvikleren også administrator av nettstedet etter lanseringen – alene eller som leder av et lite webteam.
Slutter nettstedsansvarlig, eller blir hun forfremmet/flyttet i organisasjonen, blir ansvaret overført til en ny person.

Overtagelsesfasen er avgjørende for nettstedets videre liv.

Spesielt hvis administratoren slutter brått, og du som er leder ikke fokuserer nok på å ta vare på nettstedet, skjer det gjerne at reglene og logikken bak nettstedets oppbygging, går tapt i det administratorens hode blir borte.

Arvtageren vet kanskje fint lite eller ingenting om utfordringene til hennes forgjenger. Hun har kanskje ikke like bra kompetanse innen webutvikling som utvikleren selv.
Og selv om hun har like omfattende webkunnskap, er hun ny i rollen og trenger veiledning. Hun trenger ikke minst å kjenne utfordringene til hennes forgjenger. Nettstedet risikerer i denne fasen å endres i helt andre baner enn de det opprinnelig ble skapt for å følge.

Nettstedets liv er på lang sikt utsatt for trusler på grunn av organisasjonsendringer.

I dagens små og store bedrifter er organisasjonsendringer så hyppige at nettsider mest sannsynlig vil oppleve følgende situasjoner:

  • Frustrasjon i forbindelse med avgang og oppsigelser fører til ansvarsfraskrivelse. Blir nettstedsadministratoren fjernet eller flyttet, er hun ofte lite motivert til å ta vare på sin egen skapning etter avgangen.
  • Du som har en topplederstilling, er for opptatt med å beskytte bunnlinjen og øke topplinjen for å ha nok tid og fokus på webutvikling… Med mindre du har forstått at nettsidene dine kan hjelpe deg med akkurat det…
  • Kanskje undervurderer du verdien av ordentlig fagkompetanse innen webutvikling og -administrasjon. Kanskje du gir nettstedsansvaret til en hvilken som helst ny kommunikasjonsmedarbeider som har andre spesialkunnskaper enn de som webutvikling behøver.
  • Dokumentene som ligger til grunn for opprettelsen av nettstedet, er ikke blitt tatt vare på, eller er så godt tatt vare på, at de er gjemt et sted i serverens mørkeste hjørner, spredt i flere mapper og utallige filer.
  • Prosedyren for oppdatering av nettsidene er ikke blitt skrevet eller kanskje ikke blitt oppdatert på en lang stund. Teamet ditt vet sannsynligvis ikke en gang at den finnes!

Hjelp ditt nettsted med å overleve organisasjonsendringer!

Det er viktig å følge disse rådene for å håndtere overgangsfaser:

  1. Husk: Nettsidene dine representerer i dag kjernen til din virksomhet. Alle markedsaktiviteter roterer rundt nettsidene og skal lede dine kunder inn til dem. Ta godt vare på ditt nettsted og dyrk det som om det skulle være din beste selger.
  2. Ikke sett i gang andre markedsaktiviteter hvis ditt nettsted ikke er i toppform. Prioriter og sett inn ressurser i ditt nettsted før du gjør alt annet.
  3. Ikke overlat ansvaret for et nettsted til en person som ikke har kunnskap om webutvikling/-publisering og søkemotoroptimalisering.
  4. Sørg for at papirene som ligger til grunnlag for opprettelsen av nettstedet, er lagret på et sted hvor det er naturlig å finne dem igjen. Sørg for at hele kommunikasjonsteamet kjenner til dem og vet hvor de er lagret.
  5. Be utvikleren/administratoren redigere en «logg» som definerer:
    • hvordan nettstedet er strukturert og hvorfor (prinsippene bak strukturen)
    • hvorfor eventuelle endringer har skjedd og når
    • gjør denne loggen kjent i hele kommunikasjonsteamet. Det skal bli deres «bibel» og vil være til hjelp for deres arvtagere.
  6. I forbindelse med store oppdateringer og planlagte strukturednringer av nettstedet, be din nåværende nettstedsadministrator lese nettstedets logg for å skaffe seg oversikt før hun jobber videre. Hun skal selvfølgelig oppdatere loggen med de nye endringene.
  7. Ha kundefokus! Sørg for at nye seksjoner/utvidelser av nettstedet blir til på grunnlag av brukertester: innhent helst rådgivning fra kundesenteret og fra kunder som tilhører den relevante målgruppen.
  8. Sørg for at nettstedet ditt er godt skrevet. Bruk et språk og produktbetegnelser som kundene dine forstår. Produktkategorisering og -betegnelser bør være et tema i kommunikasjonsteamet.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s