Sterkere sammen – Alle medabeidere er sosiale markedsførere

_DSC9663Alle ansatte kan være markedsførere av sin bedrift på sosiale medier hvis de føler for det. Tenk hvilken energi og styrke bedriftens budskap kan få når det er mange som deler det! Men hvordan kan medarbeidere som ikke har kommunikasjonsbakgrunn bidra til jobben en ansvarlig for sosiale medier vanligvis gjør? Her er noen tips.

KLAR TRATEGI OG RETNINGSLINJER

Alle ansatte bør ha kjennskap til både hovedbudskapet og strategien til bedriften. Alle bør være bevisst retningslinjene som gjelder for å dele på sosiale medier.
God intern kommunikasjon om felles mål og strategi; en arbeidsplass som tar vare på egne ansatte og sørger for kompetanseutvikling; som fokuserer på balanse mellom privatliv, helse og arbeid… Alt dette er vesentlig for å gjøre egne ansatte til «promoters» på nettet. Du får ingen allierte hvis ikke du har respekt for dine medarbeidere.

Alle representerer sin arbeidsgiver. For øvrig bør alle ansatte være oppmerksom på at de, når de deler og kommenterer på sosiale medier, er representanter for bedriften sin hvis arbeidsgivernavnet er oppgitt i profilen. Mange skriver: «uttaler egne meninger» på egen profil på Twitter. Fratar en slik setning fra ansvaret? Meningene er delt om dette. For sikkerhets skyld ville jeg tatt hensyn til min arbeidsgiver når jeg legger ut noe på sosiale medier – uansett hva som står på min «bio».

Unngå uvettig bruk av sosiale medier. Navigasjonshjulet til Kvalnes og Overhenget (bilde nedenfor) kan du bruke for å bevisstgjøre deg selv om konsekvensene av uvettig bruk av sosiale medier. Det oppsummerer alle hensyn du bør ta når du ytrer deg på sosiale kanaler – uansett  arbeidsforhold.
Mer om etiske og juridiske utfordringer ved bruk av sosiale medier finner du her

navigasjonshjul

Ikke spam! Innlegg om bedriften bør engasjere, ikke irritere. Det å nevne bedriftens navn i dine innlegg, kan fremme merkevaren og danne grunnlaget for et høyt «Share of Voice» i overvåkings- og målesystemer. Husk at innleggene bør tilpasses akkurat den kanalen de legges ut på, både innholdsmessig, når det gjelder utformingen og stilen på innlegget.

Nedenfor finner du noen tips om det du kan legge ut og hvordan du kan bidra til å markedsføre din merkvare på sosiale medier.

Sosiale mediekanaler – Hvilke innlegg passer hvor?

Hver kanal har sine favoritttemaer og egenskaper. Finn ut først hvilke medier dine kunder er aktive på. Hvis du vil dele innlegg med navnet til bedriften, bør du ta hensyn til forskjellene mellom kanalene og tilpasse ditt budskap til mediet det gjelder.

På Twitter
finner du mange politikere, journalister, bedriftsledere, miljø- og andre interesseorganisasjoner samt store bedrifters kontoer. Disse oppdateres vanligvis av kommunikasjonsavdelingene. I den siste tiden har flere og flere teknikere kommet inn på Twitter, men diskusjonene her er uansett mer samfunns- og politikkorienterte enn tekniske. På Twitter er det debatt som gjelder. Samfunnsrelaterte temaer som klima-, energi- og miljøspørsmålet skaper mye engasjement, bare for å nevne noen eksempler. Utfordringen er å formidle et meningsfullt budskap i korte tekster av maks 140 tegn med hashtags som bedriften anbefaler. I tillegg bør du kanskje også bruke en hashtag av de som er populære på Twitter der og da. På http://www.hashtags.no finner du «trending topics» for dagen i Norge.

Hvordan tvitre?
Del litt av din kompetanse og fokuser på å tilføre verdi til målgruppen du snakker med. Er du på en konferanse eller et seminar som har oppgitt en konferanse-hashtag, bruk gjerne det for å kategorisere ditt innlegg. Du kan kanskje bruke enda en hashtag i tillegg, men helst ikke flere. Det å legge ut bilder/lenker, gjør for øvrig innleggene mer synlige, men bildet/linken tar også plass som tekst.
Lange lenker forkortes av Twitter automatisk. Nevn navnet til din bedrift i innleggene hvor det er formålstjenlig.
Et grep for å bli hørt er å delta i diskusjoner på Twitter når TV-programmer som oppgir hashtag foregår. Følg med på Dagsnytt 18 (#dax18), for eksempel, eller #nrkdebatt. Det går an å kommentere andre sine inlegg på en hyggelig måte for å fremme ditt budskap og bli hørt. Eller selvfølgelig tvitre selv med programmets hashtag.

På Facebook
finner du sannsynligvis alle dine målgrupper. Ifølge Ipsos MMI har 81,6 % av den norske befolkningen en profil på Facebook (3,3 millioner), og 81,3 % bruker kanalen daglig (2,7 millioner). Merk bare at folk på Facebook er i «hyggemodus» og oppfatter kanalen som en del av sin private sfære. Det er slett ikke sikkert at de ville sette pris på et kommersielt eller teknisk budskap.
Du kan gjerne nevne bedriften din i tekstene og dele bilder/korte videosnutter, men det er er viktig med budskap som har en personlig vri. Ikke legg ut noe hvis du ikke kan vise genuint engasjement. Det du legger ut må formidle glede, hygge, stolthet eller samfunnsengasjement som du virkelig føler. Det må være en del av ditt liv som dine venner kan tro på og sette pris på. Noe som de kanskje kan lære av eller glede seg over. Tonen er ledig og avslappet, helst humoristisk. Flotte bilder og korte videosnutter på 15 sekunder er tingen for å engasjere enda mer. Bruk korte tekster og også emoji for å understreke dine følelser, hvis du synes det er greit.
Unngå for all del å legge ut noe som oppfattes som ren reklame. Det er ikke populært å legge ut en lenke til en faglig artikkel om en produktlansering hvis duikke forklarer nyhetens samfunnsverdi. I slike tilfeller kan du gjerne skrive mer for å presentere ditt syn på saken til almennheten og skape engasjement. Du vil trolig treffe noen få interesserte. Tekniske emner er dog ikke helt malplassert på Facebook. Se nedenfor hvorfor…

Facebook-faggrupper er en viktig arena for faglige diskusjoner. Her foregår det gjerne mer tekniske samtaler. Oppsøk disse gruppene ved hjelp av søkefeltet øverst på skjermen. Søk for eksempel Elektrikere, Langturseilere, etc., og bli gruppemedlem hvis du ønsker å dele av din kompetanse og få masse gode tips tilbake. Hvis gruppene er lukket, kan du vel ikke forvente at dine innlegg telles av overvåkings- og målesystemene. I slike grupper må du være forsiktig med å dele rene reklametekster/-lenker. I enkelte grupper er reklame strikt forbudt, men nevner du din bedrift i forbindelse med faglige diskusjoner som tilfører verdi til gruppemedlemmene – og i små porsjoner – kan det ikke bare bli akseptert, men også satt pris på. Det er altså alfa og omega å tenke på nytteverdien av ditt innlegg/kommentar for målgruppen. Utvis ydmykhet og respekt for dine samtalepartnere. Still spørsmål, skap dialog og fokuser på å lære.

På LinkedIn
lever du virkelig i arbeidsverdenen og kan dele alt du ønsker av faglig interesse.
Husk å være forsiktig og ikke knytte kontakt med en kunde før du har signert din første avtale. Det kan være avslørende hvis konkurrenter er inne i bildet. Dette har faktisk skjedd, som du kan lese om i dette innlegget.
På LinkedIn finner du også faggrupper hvor det deles veldig interessant innhold. Har du tid til å lese innleggene vil du trolig bli overrasket over hvor mye du kan lære av det.

På Instagram
Del gjerne bilder og korte videosnutter på 3-60 sekunder med kommentarer og hashtags. En ny, spennende funksjon her er «stories», som Instagram har «lånt» fra Snapchat. Et godt verktøy for merkevarer som vil fremheve viktige innlegg.

Her kan du nevne din bedrift, men husk at Instagram også oppfattes som en del av brukernes private sfære.
Bildene må helst ha en estetisk verdi, eller de må uttrykke noe personlig. Det siste spesielt etter at Instagram ble kjøpt av Facebook og etter hvert er blitt en forlenget arm av sin nye eier.
Mange hashtags her er helt vanlig å bruke. Velg de mest populære som Instagram selv foreslår ved å søke per tema, og vær forberedt på å knytte nye kontakter gjennom bruk av hashtags. Nevn gjerne bedriftens navn, men igjen med noe som knytter det til en personlig opplevelse. Alternativet er å dele ekstra flotte bilder knyttet til jobben din, og med det mener jeg små «kunstverk». Finn frem fotografen i deg selv og forskjønn bildene ved hjelp av filtre. Det har General Electric gjort i mange år. Ved å dele kunstneriske bilder av turbiner og annet utstyr, har de skaffet seg en enorm følgerskare.
Ingen vits å dele lenker, siden de ikke blir aktive. Den eneste lenken som fungerer, er den du kan oppgi i din profilpresentasjon.

På Snapchat
finnes det nå mange medier og store merkevarer som deler nyheter. NRK og VG er noen av dem i Norge. De deler sitt budskap i form av videosnutter og annet visuelt stoff. De fleste brukerne benytter snapchat for veldig private, uformelle og morsomme, visuelle budskap, stort sett dreier det seg om inntrykk eller tanker fra sin hverdag.
Har du en merkevare som baserer seg mye på det visuelle, kan Snapchat være tingen. Men alle mulige bedrifter kan bruke kanalen med litt fantasi. Det som ikke skaper visuell underholdning, kan knyttes til noe visuelt som vekker følelser og som understøtter merkevaren. Jeg synes at Snapchat er et ypperlig medie for å ha vennskapelig kontakt med mine nærmeste kolleger, utover pliktene vi deler i hverdagen. Snapchat bringer oss nærmere på en veldig enkel og tidseffektiv måte!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s