PR, sosiale medier og flerveiskommunikasjon på MyNewsDay 2015

solfrid flateby

Det ble flere humoristiske og selvironiske innlegg på MyNewsDay i dag, årets konferanse om PR og innholdsmarkedsføring arrangert av MyNewsDesk. En morsom og nyttig dag med flere gode poeng.

FØLELSER OG KOMMUNIKASJON

Solfrid Flateby (@Solfrid_Flateby), daglig leder i Kronprinsparets fond, åpnet dagen også i år med sprudlende humor og smittsom latter. Hun serverte flere konkrete eksempler på hvordan dagens kommunikasjon styres av følelser mer enn av fornuft. Det ble en del refleksjoner om hvordan man kan finne sin egen balanse når det gjelder uttrykk av følelser på sosiale medier. Hat-/hetsytringer, ikke minst fra anonyme kilder, ble også et tema, som for øvrig ble fordypet av Hans-Petter Hansen etter lunsjen.
Et spørsmål mange stiller seg: Hvorfor er ikke toppledere på sosiale medier? Solfrid mener det er viktig å prioritere. Det å være på sosiale medier er ressurskrevende. Er du toppleder, bør du derfor være OBS på det og vurdere nøye din innsats og kommunikasjonsstil. Kanskje bedre å la det være?

Min takeaway nummer 1 i dag: Som kommunikatør er du både en viktig kulturskaper og -bærer. Tenk på hvem du representerer og baser deg på verdiene til din virksomhet. Snakk fra hjertet til hjertet for å engasjere og kjenn godt hvem du snakker MED (NB: ikke TIL). Å definere og kjenne godt din målgruppe er alfa og omega for å levere innhold av verdi.

NYTTIGE TIPS FRA @HVABEHAGER

Det samme ble formidlet av Camilla Hager (@hvabeHager), daglig leder og tekstforfatter i HvabeHager. Ikke skap innhold som er rettet mot «alle». Bruk «personas», kjenn godt din målgruppe, spiss den og definer den godt – og fokuser på å skape nyttig innhold.

Takeaway nummer 2: tips om bruk av ulike verktøy for å forstå målgruppen din bedre.

  • For å vite hva de leser bruk Google Analytics
  • For å vite hva de liker bruk Facebook Insights
  • For å vite hva de lurer på snakk med din kundeserviceavdeling, med dine selgere, med resepsjonisten og bruk gjerne Yahoo Answers.autofill
  • For å vite hva de leter etter kan du bruke Google Autofill (eks.: i søkefeletet skriver du grønnsåpe + mellomrom og da får du flere forslag på ord som blir søkt på sammen med ordet grønnsåpe! Smart 🙂 )

 

Takeaway nummer 3: Forstå hvor kundene er i kjøpeprosessen og skap riktig innhold til riktig fase av prosessen, som går fra 1) bevissthet til 2 )evaluering så til 3) kjøp og 4) lojalitet (gjentagende kjøp).

ER PR DØD?

Jonathan Bean (@jonobean), Chief Marketing & Growth Officer i Mynewsdesk, snakket om dagens PR-rolle. Er PR virkelig død, som forfatteren Robert Phillips påstår i sin bok? Nei, er hans svar. Det er bare helt forandret. Kanalene er mange flere og det er viktig å tenke nytt, utover de klassiske hierarkiene.

– Do not only think about tier 1 media, er hans oppfordring.

At PR som fag ikke er død, beviser all statistikk og omsetningsøkning i PR-bransjen. Antall PR-medarbeidere har økt med 33 % på verdensbasis det siste året.

Takeaway nummer 4 i dag: Bean understreket at det er viktig å fokusere på:

  • SCIENCE: viktig å dra nytte av data, analysere.
  • SUBSTANCE: det en virksomhet gjør er viktigere enn det den sier!
  • STORY: bruk story telling for å engasjere.
  • SIMPLICITY: med så mange kanaler må vi forenkle våre forretningsmodeller og forenkle måten vi kommuniserer på. Velg én kanal og bli god på den!
  • SPEED: IS THE ONLY CURRENCY OF BUSINESS. Du må gripe øyeblikket i all kommunikasjon. Real time communication trenger ikke å være vanskelig. Prøv nye metoder! Og bruk nyhetsrommet fremfor å ringe til en avis når du har det travelt.
  • PURPOSE: vet godt hva som er hensikten og målet med det din virksomhet driver med. Hvordan differensierer og posisjonerer du din bedrift?
  • EXPERIENCE: det er grunnlaget for all teknologi. Teknologi er en mindset.

Han anbefalte en kanal som Reddit.com, blant annet. og nevnte en kampanje som heter #MyNewsDeskNow, som har slått an i hele verden.

VÆR SAMFUNNSENGASJERT

Anne Sønsteby (@PR_anne) informasjonsdirektør i Ford understreket viktigheten av å tenke på samfunnsnytte i egen PR for å nå bredest mulig publikum og engasjere.
Unngå superlativer og ikke vær selvopptatt/navlebeskuende (lettere sagt enn gjort!).
Bruk gode bilder og brenn for din merkevare – det gjorde hun definitivt!

VÆR KJAPP OG RETT PÅ SAK!

Christian Brosstad (@chrisbros), kommunikasjonsdirektør i Sparebank1, leverte dagens morsomste innlegg med selvironi og spredte gullkorn med mitraljøsehastighet – en fart som gjenspeilet det han formidlet: i dagens verden må kommunikasjon være kjapp kjapp kjapp!!!

Takeway nummer 5: Kundene dine er ikke opptatt av dine lange tekster, de er opptatt av seg selv! Vit godt hva de vil ha og lever nyttig innhold, ikke nbrosstad1_ltødvendigvis lange tekster.
Bruk apper og visuelt innhold som leverer et budskap på få sekunder, som korte videoer i loop.
Brosstad er vel preget av å jobbe i en bank hvor tall kanskje er viktigere enn ord. Han viste at banken bruker bilder som illustrerer situasjoner og benytter seg av Flickr som bildebase. Han anbefalte bruk av infographics.

Takeaway nummer 6: Bruk den gamle tavlemetoden for å planlegge ukens PR-aktivitet. Ut fra det som skjer i verden, planlegg når og hva du skal publisere.

DET ER IKKE BARE BARE… KRISEKOMMUNIKASJON

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygaard Hansen (@hpnhansen) sitt innlegg om krisekommunikasjon bar preg av hans opplevelse ifm. avsløringen av hvem som står bak den anonyme profilen SoMe-eliten. Hvem det er, kan du IKKE lese på bloggen hans nå. HP omredigerte artikkelen etter kritikken han fikk for ikke å ha informert personen selv og hørt ham før publiseringen.

hpn2Takeaway nr. 7: Rediger en god beredskapsplan og vit i detaljer hva som kan forårsake en krise i bedriften, samt hvem, hvordan og hvor man skal håndtere krisen. Hvilken stemme man skal bruke og dele opp arbeidet i ulike faser, ikke minst huske at det er en tid/fase etter krisen hvor en evaluering står på agendaen.

Takeaway nummer 8: Du bør forstå hvordan folk bruker sosiale medier, ikke bare lese statistikk. For eksempel: er det sant at ungdom ikke bruker Facebook, som mange sier? Feil. Ungdom bruker FB på nye måter, de legger ikke mye ut på sin vegg, men bruker FB i lukkede grupper og på chat.

PR vs FLERVEISKOMMUNIKASJON

Avslutningvis: Det var tydelig at PR i dag er utfordret av mediebildets store revolusjon som web 2.0-teknologien har ført med seg: blomstringen av utallige kanaler og en verden på nettet hvor alle er «prosumers» (produsenter og konsumenter av opplysninger, tekster, bilder, musikk og videoer).
Mens man i kommunikasjonens forhistorie (før 1990-årene) bare snakket om informasjon (asymmetrisk, fra maksentre og ut), ble det etter hvert snakk om kommunikasjon med tanke på dialog (toveis symmetrisk modell). Nå til dags er det flerveiskommunikasjon det gjelder. Det krever mye kompetanse om nye kanaler, nye kommunikasjonsmetoder, ikke minst bra lytteevne og gode verktøy for å analysere og overvåke.
Det krever hastighet og konstant tilstedeværelse på kanaler som er lynkjappe og digitale.
Snart blir det kommunikasjon ikke bare flerveis mellom mennesker, men mellom dingser (Internet of Things, wearables, etc.). Et hode kan nok ikke håndtere alle de store mengder data, vi trenger hjelp av software og hardware til å tolke og benytte oss av «big data».

Det gjelder med andre ord å følge med i timen!

PS: En stor takk til teamet fra MyNewsDesk som har arrangert nok en interessant fagdag!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s